Ce documente îți sunt necesare pentru angajare și de ce nu ți le poate realiza ChatGPT?

Primul job aduce, printre sutele de emoții și gânduri, un val de confuzie cauzat de numărul de sarcini ce trebuie să fie rezolvate într-un timp relativ scurt în vederea angajării. De la redactarea CV-ului ideal până la etapa interviului sunt o mulțime de pași ce par copleșitori la început, fapt ce te poate face să apelezi la puțin ajutor din partea inteligenței artificiale. Dar este cu adevărat o alegere inspirată?

Pentru a înțelege de ce ChatGPT nu este cea mai bună opțiune când vine vorba despre scrisori de intenție sau CV-uri, trebuie să te gândești cine este cel mai în măsură să le realizeze. Ca să îți dai seama mai ușor, vom aborda documentele necesare angajării și ce ar trebui să conțină pentru o pregătire de nota zece.


1. CV-ul

CV-ul este un document ce ghidează angajatorul prin parcursul tău profesional, asemenea unei povești ce are ca scop convingerea acestuia că tu ești persoana potrivită pentru postul respectiv. De aceea, trebuie structurat cu atenție, folosind informații reale și relevante pentru job.

Un CV ideal conține informații de contact, o secțiune de prezentare, experiența profesională, cea educațională, limbile străine cunoscute, hard skill-uri și soft skill-uri.

În primul rând, datele de contact pe care trebuie să le precizezi sunt numărul de telefon, adresa de mail și profilul de LinkedIn. Apoi, experiența ta profesională trebuie menționată în ordine invers cronologică, fiind subliniată prin voluntariat, locuri de muncă, internshipuri etc. Aici vei adăuga și detalii legate de studiile tale, precum liceul terminat și facultatea pe care o urmezi. Descrie succint activitățile în urma cărora ai dobândit anumite aptitudini și folosește cuvinte potrivite care arată rezultatul acțiunilor tale pe plan profesional. Fiecare activitate trebuie însoțită de perioada în care a fost realizată și actele ce atestă acest lucru, acolo unde este cazul (examen de limbă străină, certificări, etc). Este indicat să menționezi limbile străine pe care le cunoști și nivelul real de înțelegere al lor, pentru că, în momentul interviului, este posibil să porți o scurtă discuție în limba respectivă. Dacă ai anumite certificări pentru competențele lingvistice, nu ezita să le adaugi!

Hard skill-urile sunt abilitățile practice pe care le-ai dobândit pe parcursul timpului și pe care le poți justifica în cadrul interviului. Acestea țin de cunoștințele tale, de exemplu un limbaj de programare, de cursurile sau pregătirile suplimentare și de eventualele atestate privind competențele digitale. Pe partea de soft skill-uri, poți menționa abilitățile tale de comunicare, lucru în echipă, adaptare la stres și orice ți se pare relevant pentru job.

Nu uita să acorzi atenție și la exprimare, ortografie, gramatică, pentru că, fiind un document oficial, creionează în fața angajatorului o idee generală despre tine și pregătirea ta, și n-ai vrea ca aceasta să fie umbrită de modul de scriere deficitar.

Încearcă să iei în calcul și aspectul CV-ului. Folosește un font profesional, de obicei Times New Roman, diacritice și asigură-te că nu depășești două pagini. Informațiile trebuie să urmeze un curs logic și să fie prezentate succint, folosind în general bullet points sau săgeți. Ca stil, poți să cauți template-uri pe internet de care să te folosești, posibilitățile fiind nenumărate, însă încearcă să eviți Europass pentru că există opțiuni mai bune. Ar fi de preferat să incluzi și o poză de profil, dar asigură-te că este una profesională.

Personalizează-ți CV-ul pentru job-ul la care aplici. Informațiile din acesta trebuie să fie relevante pentru postul respectiv. De exemplu, dacă aplici pentru un job în IT, concursurile de desen la care ai participat nu prezintă interes pentru angajator, deci cel mai bine te-ai îndrepta spre abilitățile de programare.

ChatGPT nu va putea să realizeze un CV de nota zece, lucru evident având în vedere că nu cunoaște parcursul tău profesional și nu poate distinge informațiile relevante de cele neimportante. Acesta va furniza informații generale, CV-ul fiind un document personalizat, diferit pentru fiecare persoană în parte. Nici structura pe care ți-o oferă ChatGPT nu este foarte utilă, punctele atinse fiind doar experiența, studiile și detaliile de contact.


2. Scrisoarea de intenție

Acest document nu este obligatoriu, însă mulți angajatori cer o scrisoare de intenție pentru a observa cât de implicat ești și care sunt plusurile pe care le poți aduce în companie. Aceasta trebuie să surprindă esența ta personală, modul tău de exprimare, dorințele și așteptările de la locul de muncă și motivele pentru care îți dorești să lucrezi acolo. Aici ai o libertate mai mare, nefiind îngrădit de structura unui CV, astfel poți să îți subliniezi calitățile relevante pentru job într-un mod creativ și unic.

Totuși, trebuie să ai în vedere anumite puncte pe care să le atingi. În primul rând, salutul trebuie să fie unul formal, care să includă numele recrutorului. Dacă nu îl cunoști, poți să te interesezi pe site-ul companiei sau telefonic. O formulare generică precum „domnul/doamna” nu este o alegere neapărat inspirată. Apoi, în introducere, trebuie să menționezi numele, facultatea la care studiezi, postul la care aplici și o frază de început originală, care să capteze cititorul, să exprime motivul pentru care îți dorești postul respectiv și care să confere o amprentă personală textului.

În cuprins ar trebui să ai, în principal, două paragrafe. Primul paragraf ar trebui să conțină calitățile ce te recomandă pentru acest job. Descrierea locului de muncă propune anumite aptitudini pe care viitorul angajat trebuie să le aibă. Încearcă să identifici calitățile care se potrivesc cel mai bine cu cerințele firmei și subliniază-le. În al doilea paragraf, prezintă ce o să faci mai exact pentru companie. Oferă-ți ideile, inovațiile, exprimă motivele pentru care ești cea mai bună alegere pentru postul respectiv. Totuși, chiar dacă rolul scrisorii de intenție este să arate de ce ești atât de bun pentru companie, trebuie să păstrezi un ton profesional, fără o laudă de sine complet nedorită în astfel de documente. În încheiere, menționează că ești nerăbdător să primești vești și o adresă de mail unde poți fi contactat în cazul unor nelămuriri. Termină scrisoarea cu o formulă de încheiere precum Cu respect și semnătura și nu în ultimu rând, nu uita să verifici textul foarte atent, poate chiar să ceri părerea unor prieteni înainte să îl trimiți.

ChatGPT nu te poate ajuta nici în acest caz, deoarece scrisoarea de intenție este un document unde trebuie să adaugi nota ta de personalitate, să se observe implicarea și devotamentul, iar expresiile generale pe care le poate oferi inteligența artificială nu pot egala o scriere din care poți simți emoțiile. Importanța scrisorii de intenție este redată tocmai de necesitatea angajatorului de a-și forma o părere despre tine și ideile tale, iar ChatGPT nu îți va oferi acel nivel de implicare dorit.


3. Alte documente

Deși până acum documentele țineau de tine, mai sunt câteva acte necesare la angajare de care trebuie să știi, precum actele de studii, adică diplomele de la liceu sau facultate, buletinul, adeverința medicală că ești apt pentru muncă și opțional recomandări.

Acum, după ce ai citit despre documentele de care ai nevoie pentru a te angaja, probabil știi cine este cel mai în măsură să le realizeze. Cu siguranță că acela ești TU, pentru că cine altcineva poate cunoaște traseul tău profesional, motivele pentru care îți dorești un anumit loc de muncă sau intențiile tale mai bine decât tine. Așa că, în acest caz, inteligența artificială nu este răspunsul. Dacă ai nevoie de ajutor, te poți documenta online sau la persoane care au experiență pe piața muncii. Nu uita că nu ești singur și că să ceri ajutor e normal. Croiește-ți un parcurs profesional de nota zece încă de la primul job.


Diana Maria Popa

Membru Departament Educațional

Sindicatul Studenților din Cibernetică (SiSC)