Interview checked, now what?

Oare ce îți vine în minte atunci când te gândești la primul tău job? Îți imaginezi că va fi totul exact așa cum ai visat, că vei avea un salariu uriaș, că va fi în domeniul pe care l-ai ales și că vei fi angajat într-o poziție cât mai înaltă? Sper că răspunsul tău este negativ. De ce spun asta? Ei bine, pentru că rareori se întâmplă ca jobul dorit să fie același cu primul loc de muncă, dar asta nu trebuie să te demoralizeze.

Primul job ar trebui asociat cu experiența, deoarece acesta e principalul scop: să te ajute să acumulezi cunoștințe noi și să te introducă în lumea îndeletnicirilor. Nu trebuie neapărat să fie jobul de vis și nici definiția profesiei tale, ci doar să te ajute să urci următoarea treaptă în cariera ta.

Ce ar trebui să știi înainte de primul tău job?

Răbdare...

Atunci când ești la muncă nu te poți aștepta să fie totul rapid și ușor, de aceea trebuie să ai răbdare și să nu te dai bătut la primul obstacol apărut în cale. Esențial este să-ți amintești mereu să îți menții calmul, spiritul organizatoric și buna creștere în tot ceea ce întreprinzi. Împreună cu determinarea și seriozitatea, răbdarea poate reprezenta cheia spre succes!

Codul vestimentar

Deși trăim într-o epocă a spontaneității și a modernității, codul vestimentar continuă să reprezinte un aspect important în lumea profesională. Modul în care alegi să te îmbraci reprezintă un mijloc nonverbal de comunicare, motiv pentru care ținuta la locul de muncă trebuie să fie cât mai profesională, să arate că ești o persoană serioasă, determinată și gata să își facă treaba cât mai bine.

Cultura organizațională

Aceasta reprezintă viziunea asupra modului în care se desfășoară activitățile într-o companie și este unul dintre primele lucruri pe care tu, ca angajat, ar trebui să le cunoști. Are o importanță deosebită, deoarece influențează în mod indirect eficiența și eficacitatea unei companii.

Feedbackul

Este foarte important ca atunci când lucrezi în echipă să oferi și să primești feedback, scopul acestuia fiind de a optimiza mediul de lucru. De asemenea, atunci când îl oferi trebuie să te asiguri că o faci în așa fel încât interlocutorul să înțeleagă că doar îți exprimi opinia și că scopul tău nu este acela de a judeca, ci de a ajuta. În schimb, atunci când primești feedback ar trebui să fii cât mai deschis și să pui întrebări în momentul în care ai vreo nelămurire.

Hard skills și soft skills

Deși capacitățile tehnice sunt foarte importante în majoritatea domeniilor, ai fi surprins să afli cât de mult cântăresc trăsăturile de caracter în balanța angajării. Chiar dacă știi să programezi, să analizezi date sau stăpânești orice altă aptitudine, este important să pui accent și pe partea de comunicare, lucrul în echipă și caracteristicile ce țin de dezvoltarea ta personală, dar care au un impact major în viața profesională. Așadar, pentru a avea rezultate cât mai satisfăcătoare în carieră, ar fi ideal să le poți îmbina pe amândouă.

Acestea reprezintă o mică, dar importantă parte dintre lucrurile pe care ar trebui să le cunoști înainte de primul tău job. Sfatul meu pentru tine este să nu uiți că fiecare experiență contează și să nu îți pierzi niciodată entuziasmul!


Ionela Mihaela Stan

Membru Departament Educațional

Sindicatul Studenților din Cibernetică (SiSC)